Home » Het ontstaan van een astrofoto

Het ontstaan van een Astrofoto

Hoe komt nu zo,n Astro foto tot stand ?

Het begint allemaal met het vastleggen van data op een onbewolkte heldere nacht.

Grootste nadeel hier in Nederland is de grote lichtvervuiling en een tekort aan heldere nachten.

Maar laten we eens uitgaan van een echt heldere nacht.

 

Het begint allemaal overdag al en soms dagen van te voren , met het tooltje :

http://www.blackwaterskies.co.uk/imaging-toolbox/

bepaal ik de compositie van het object en kan hier ook andere objecten bestuderen en

een keuze maken. Indien ik dit heb gedaan begint het eigenlijke werk.

 


Nu begint het leukere werk .

Op weg naar mijn sterrtenwacht bekijk ik uiteraard even de actuele situatie.

Het raadplegen van weersites zoals : Buienradar /Meteoblue/Clear outside is onontbeerlijk voor een hobby als

dit , maar kunnen er soms flink naast zitten.

Ok het is inderdaad helder , Wauw !

Volgende stap is het opstarten van mijn Pc en het open rollen van mijn dak van de sterrenwacht.

 

 

 

Nadat de pc is opgestart open ik Sequence Generator Pro , het ultieme programma voor Astro fotograferen.

Hierin open ik alle applicaties die nodig zijn.

  •  Verbinden van de montering.
  •  Verbinden Atik 414 ex (Camera)
  •  Verbinden Atik Filterwiel
  •  Verbinden  Moonlite Autofocusser
  •  Verbinden met het volg programma PHD2

 

Volgende stap :

Ik stuur de montering vanuit de parkeerstand naar de home stand (pool richting).

Via de subtool "frame and focus" in SGP bepaal ik het object en kader van het vast te leggen object ,

en maak vervolgens een sequence aan,

Met deze sequence ga ik verder met het sturen van de montering naar het object

en de finetuning gebeurt met Platesolving. (Het exact afstellen van het van te voren bepaalde

kader )

Hierna ga ik aan de slag met het autofocussen. Met behulp van de auto focus in SGP wordt in stappen

bepaald waar de scherpste focus is . En deze wordt vast gelegd voor de sessie.

Bij de instellingen hiervan kan ik een keuze maken hoe vaak de auto focus moet plaatsvinden

gedurende de foto sessie.  In de meeste gevallen voldoet om de 2 opnames. Maar als ik weet dat het de hele

nacht helder blijft wil ik dit wel eens aanpassen naar focus bij filter wisseling.

Dit alleen maar om het feit dat je maar zo weinig opnametijd hebt in ons kikker landje.

En elke seconde " echte" opnametijd is mooi mee genomen.

 

 

 



Nadat ik met platesolving mijn object perfect in beeld heb gekregen.

laat ik PHD2 beginnen met het volgen op een volgster.

Wat doet PHD2 ?

PHD2 houdt een gekozen ster in het centrum en constateert   afwijkingen hierin.

De ster verplaatst zich omdat de aarde draait en PHD zorgt ervoor dat de montering impulsen krijgt voor

het bij sturen zodat de ster netjes in het midden blijft .

hierdoor kun je opnames maken variërende van een aantal minuten naar soms wel een uur voor 1 frame

naar gelang de precisie van je Montering.  (In dit geval hoe duurder de montering , hoe langer je kunt opnemen.)

Mijn montering is een redelijke binnen de groep . Meestal maak ik opnames van 5 min , maar dit zal best wel

kunnen worden op geschroefd naar 10- 15 min.

Het grote gevaar van lange belichtingen is echter op het moment dat er bewolking komt opzetten.

Fotografeer je met langere subs dan kun je die weg gooien , en ik gooi liever een frame van 5 min weg dan eentje van

een half uur.

 

 

 

 

Goed Phd werkt naar behoren ,

 In mijn geval fotografeer ik dus met een "Mono" camera.

Dit heeft als nadeel dat ik de afzonderlijke kleurkanalen apart moet schieten,

Voordeel is echter dat je meer en betere data krijgt.

Ik moet dus voor het verkrijgen van een kleuren resultaat schieten met de volgende

filters.

 

  1. Rood
  2. Groen
  3. Blauw
  4. Luminance  (voor de scherpte en Detail )
  5. HA                  (voor de HA gebieden in de objecten )
  6. OIII                 (voor de OIII gebieden in de objecten )

 


Ja het gaat goed en de eerste frames rollen binnen.

Hier 1 opname van 5 min HA

Normaliter schiet ik in elk kanaal minimaal 1uur aan data. dus bijvoorbeeld 12 x 5 minuten. Hoe meer data hoe meer detail.

Naast de lights (de eigenlijke opname) maken we ook nog

  1. dark opnames (voor het verwijderen van ruis veroorzaakt door de warmte van de camera zelf )
  2. Bias opnames (voor het verwijderen van ruis gemaakt door de sensor)
  3. Flats opnames (corrigeren de optische inperfectie van de spiegel / lens )

 1 opname van 5 min Luminance

De totale opnames in een kanaal worden later gestacked. (op elkaar gestapeld) en vormen 1

basis frame . Waarna deze worden bewerkt

en uiteindelijk samengevoegd tot 1 kleurenplaat.

Uit eindelijk resultaat van pakweg 4 uur ,

na bewerking in Pixinsight